De VERSCHRIKKELIJK SLECHTE SITE VAN
MERLIJN KERKHOF

LEUKE STUKKEN

Op deze plek vind je enkele (links naar) artikelen die ik de afgelopen jaren heb gemaakt en leuk vind. In chronologische volgorde van nieuw naar oud, verder vrij willekeurig, de boel wordt onregelmatig geüpdatet.


de Volkskrant (2016-heden)

  • Waarom Spice van de Spice Girls hét album van de jaren negentig is.
  • Column over het publiek bij klassieke concerten, dat toch wel iets aardiger mag zijn.
  • Afscheidsinterview met Werner Herbers (1940-2023).
  • Investeer in muziekonderwijs, en nu echt.
  • Het grote interview met Thijs van Leer, van Focus, die terugblikt op zijn carrière.
  • Hoe kijken musici naar de film Tár? Ik ging er met twee naar de bioscoop.
  • De aftrap van een nieuwe rubriek in de Volkskrant: De Klassieker. Iedere zaterdag raad ik drie stukken aan van één componist, met luisterlijsten en al. In aflevering één: William Byrd.
  • Ik volgde pianist Thomas Beijer op de dag van zijn concert in het Concertgebouw. Ook een erg goed stuk.
  • Erg goed interview al zeg ik het zelf met Dmitri Ferschtman en Mila Baslawskaja.
  • Groot interview met componist Michel van der Aa.
  • Pianist Mengjie Han vernoemde zijn nieuwste album naar zijn vorig jaar overleden vader. Door de coronarestricties in China kon hij hem niet meer opzoeken voor hij stierf.
  • Eindelijk schreef Joey Roukens zijn Eerste symfonie, maar door ernstige tinnitus kan hij niet meer van muziek genieten.
  • Het is een van de meest fascinerende instrumenten, maar wanneer hoor je nou een celestaconcert? Celesta-speler Celia García-García hield een pleidooi voor de celesta.
  • Interview met de twee Nederlandse muziekpausen van Keulen. Over wat de stad cultureel te bieden heeft, over de verschillen met Nederland – en veel meer.
  • Die ene column over Carmen en zo.
  • Portret van de Haitink van Oosterhout: Antony Hermus.
  • (Bijna) ieder album heeft wel een lelijk eendje: een doorspoelnummer. Door de opkomst van de playlists gaan we vaker aan ze voorbij. Maar die doorspoelnummers zijn ook functioneel.
  • Interview met violiste Sylvia Huang, over waarom ze het Concertgebouworkest verliet.
  • Hoe houden zangers hun stem in conditie? Maartje Stokkers en ik vroegen het aan vier zangers.
  • Valentina Tóth was klassiek pianiste, maar wilde toch liever theater maken.
  • Analyse over de opmars van de marketing-maestro, dirigent Lorenzo Viotti.
  • Essay over antisemitisme en homofobie bij Feyenoord.
  • We hebben het vaak over violen, maar zelden over de strijkstok, terwijl die minstens zo belangrijk is. Op bezoek bij een stokkenbouwer.
  • Interview met Laetitia Gerards.
  • Een kijkje in de kraamkamer van het Nederlands zangtalent: mijn reportage over de Nationale Koren.
  • Hoe komen orkesten aan hun dirigenten? Guido van Oorschot en ik zochten het uit.
  • Column over de verheerlijking van de dirigent als leider.
  • Tijl Beckand dirigeert de Negende van Beethoven, een reportage.
  • Waarom Eddie van Halen de grootste gitaarvernieuwer was sinds Jimi Hendrix: een bescheiden analyse.
  • Reportage uit Salzburg, waar ik drie dagen bij de Festspiele was.
  • Interview met Ernst Daniël Smid, die door zijn parkinson geen opera meer kan zingen.
  • Net zoals bij The Godfather is ook het derde deel van de Volkskrant Orgel Top 45 het beste deel.
  • Uit het Volkskrant Zomermagazine: twee Vlaardingers strijden onvermoeibaar voor de juiste aanduiding van de rivieren in hun regio. De inwoners zouden niet weten hoe de rivieren heten die langs hun steden stromen. 'Stel, jij rijdt je auto het Scheur in, je belt 112 en zegt: ja, hallo, ik ben in de Nieuwe Waterweg gereden. Dan gaan ze je niet vinden, hoor.'
  • Essay over de schoonheid van het vliegen.
  • Column: mijn liefdesverklaring aan het USKO.
  • Paul Davids is misschien wel de bekendste gitarist van Nederland – door YouTube. Met zijn gitaartutorials bereikt hij een miljoenenpubliek. Hoe verandert dit de muziekles?
  • Stuk over de lessen van de livestream in de klassieke muziek (na dik veertien maanden coronastreamerij).
  • Lang dacht Jet Berkhout dat ze altijd in de thuiszorg zou blijven werken. Nu is ze een van de gezichten van Radio 4, en ook steeds vaker op televisie.
  • Componist Reza Namavar had een heel bijzonder coronaproject: hij nam zich voor om alle bijna 500 concerten van Vivaldi te beluisteren en te voorzien van een rapport en een cijfer. Het liep een beetje uit de hand.
  • De beste pianisten vliegen hem in, sommigen willen dat alleen hij hun vleugels stemt en prepareert. Michel Brandjes kan als pianotechnicus het verschil maken tussen een goede Steinway en een instrument van wereldniveau. Wat doet hij nou precies?
  • Tania Kross is gids van de week in Volkskrant Magazine.
  • Profiel in Volkskrant Magazine van de jonge componiste Karmit Fadael.
  • Een reconstructie van het (eerste) coronajaar van TivoliVredenburg.
  • Overheden zien kunst als luxe en de cultuursectoren zien kunst als werk, stelt violist/dirigent Leonidas Kavakos. We moeten ons weer bewust worden van de therapeutische werking van kunst – en met name van klassieke muziek.
  • Column: bouw een operahuis in Rotterdam.
  • Dan heb je je hele leven in een orkest gespeeld, ga je met pensioen als de zalen dicht zijn. Deze musici namen afscheid in stilte.
  • Interview met alleskunner Thomas Beijer.
  • Wat is de beste uitvoering van Beethovens Derde symfonie? Met een zorgvuldig samengesteld panel zocht ik de beste opname uit.
  • Een koor is vaak meer dan een groep mensen die samen zingen: het is een gemeenschap waarin mensen zich veilig voelen. Loes Wijnhoven (van Clean Pete, én dirigent van het onvolprezen Hart-Koor uit Boxmeer) verwoordt het gevoel mooi.
  • Het is een bescheiden trend onder klassieke musici om rocknummers te bewerken voor klassiek instrumentarium. Wanneer werkt het en wanneer niet?
  • De lamp beloofde volgens de organisatoren een ongemakkelijke opera te worden. Ongemakkelijk werd het inderdaad, maar niet op de beoogde manier.
  • Vergeet streaming, omarm de compact disc! Mijn lofzang op de cd.
  • Wegens corona werd in 2020 vrijwel ieder zomerfestival afgelast. Behalve de Salzburger Festspiele. Ik ging luisteren.
  • Wat moet je als excellent kamerkoor tegenwoordig allemaal doen om subsidie te krijgen? Spoiler: heel veel wat niet met muziek te maken heeft. Ik volgde Cappella Amsterdam en schreef een verhaal.
  • Ik besloot alle nationale volksliederen achter elkaar te beluisteren. Slecht voor mijn humeur, maar volgens mij is het stuk wel leuk geworden.
  • Arts en fotograaf Jelle Pieter de Boer was de grootste fan van vioollegende Ida Haendel, die in 2020 overleed. Én hij was haar beste vriend. Al zijn vakantiedagen gingen op aan trips naar Miami, waar zij woonde. Wat was haar aantrekkingskracht?
  • Een van de leukste stukken om te maken: ik schreef een profiel over de Fender Telecaster. Een ode aan een gitaar die een revolutie teweegbracht, die 70 jaar oud, maar geen spat veranderd is.
  • In Duitsland is alles beter, als het om kunst en cultuur gaat. Dat hoor ik musici al jaren zeggen die vaak in Duitsland werken of zich er zelfs hebben gevestigd. Maar klopt het ook? Met collega's Sterre Lindhout (correspondent Berlijn) en Herien Wensink (redacteur theater) zocht ik het uit.
  • Hoe lukt het pianisten om een heel recital uit het hoofd te spelen? En hoe slagen operazangers erin zich een loodzware Wagner-rol van vier uur eigen te maken? Artikel over hoe musici studeren.
  • Waar vind je de beste registraties van klassieke concerten? Een overzicht.
  • Voorbeeld van een jubelrecensie.
  • Bij de dood van Reinbert de Leeuw.
  • Wat maakt Beethoven Beethoven? Een opfriscursus.
  • Interview met Janine Jansen.
  • Toen mezzosopraan Iris van Wijnen aan het conservatorium werd aangenomen, had ze nog maar een maand zangles. Een paar jaar later zong ze in de Bayerische Staatsoper.
  • Met collega Gijs Beukers ging ik naar Maastricht om André Rieu te interviewen. Het werd niet zo gezellig als gehoopt.
  • Niemand in Nederland bezoekt zo veel concerten en opera-uitvoeringen als Marlène Tjoe-Nij. Waarom zou je naar álle voorstellingen van een opera gaan?
  • Hoe kan een componist die leeft dankzij subsidies beste vrienden zijn met iemand die er fel tegen is? Samen met Peter Giesen maakte ik dit Zomerinterview met Reza Namavar en opiniemaker Ebru Umar.
  • Geen land heeft zo'n indrukwekkende dichtheid aan historische orgels als Nederland. Ik stelde een top-15 samen, met veel ophef onder ogelliefhebbers tot gevolg, want iedereen heeft zijn eigen favoriet. Dit stuk stond in 2019 drie dagen lang bij de tien best gelezen stukken van de Volkskrant. In 2020 maakte ik een vervolg: de top 16 tot en met 30. Nog niet uitgeorgeld? Ik stelde een orgelfietstocht samen door Noordoost-Groningen.
  • Verslag van het laatste concert van Bernard Haitink in zijn Concertgebouw.
  • 45 jaar vast in hetzelfde orkest spelen, dat is bijzonder, zeker als hoornist. Martin van der Merwe nam afscheid bij het Rotterdams Philharmonisch. Ik beschreef zijn laatste dag.
  • De meest gespeelde componist van Nederland is niet Louis Andriessen, Jacob ter Veldhuis of Michel van der Aa, maar Johan de Meij, de Beethoven van de blaasmuziek. Ik zocht hem op in zijn huis aan de Hudson River, dat niet zou misstaan in MTV Cribs.
  • De bassist van Het Goede Doel, een van Nederlands succesvolste bands, speelt al jaren contrabas in het Radio Filharmonisch Orkest. Zelfs sommige medemusici wisten niet van het dubbelleven van Stephan Wienjus.
  • Ik mocht meelopen met Guido Tichelman, een van de beste opnameleiders van Nederland, om te ontdekken wat er bij opname van klassieke muziek komt kijken. Een kerkbank een centimeter verschuiven maakt al verschil.
  • Hoe bereidt Jaap van Zweden zich voor op Mahlers Zevende symfonie? Hij nam met mij zijn partituur door.
  • Niet iedereen was blij met het ontslag van Daniele Gatti als chef-dirigent van het Concertgebouworkest. Een reconstructie (met destijds veel nieuws) van de affaire.
  • Op Radio 4 word je niet meer met u aangesproken. Een jonge garde presentatoren neemt de klassieke zender over. En mede door hun aanpak is Radio 4 3FM voorbijgestreefd.
  • Column: het orgel is het mooiste instrument.
  • Ik interviewde Jaap van Zweden als kersvers dirigent van het New York Philharmonic, in zijn nieuwe kantoor in New York.
  • Wie wordt de nieuwe dirigent van het Concertgebouworkest? Collega Guido van Oorschot en ik stelden een profiel op (artikel uit september 2018).
  • Vergeet Antoine Bodar, Nederland heeft een nieuwe mediapriester. Jan-Jaap van Peperstraten dankt zijn bekendheid aan Twitter. 'Er is niemand die zegt: nu is 't goed geweest, ik pak je telefoontje af.'
  • Eigenlijk heb ik altijd bij Hart van Nederland willen werken, op de afdeling dierennieuws. Zelden kwam ik zo dichtbij.
  • Waar vind je de beste kamermuziekseries buiten het zalencircuit? Een overzicht, vol kastelen.
  • In Berlijn volgde ik een mandolineles bij Avi Avital, die het instrument terugbrengt in de klassieke muziek.
  • Ik volgde Jos van Veldhoven in zijn laatste seizoen als artistiek leider van de Nederlandse Bachvereniging. 'Soms loop ik op een concertdag als een zombie door het huis, dan weet ik echt niet wat ik moet doen.'
  • Ik vind het niet bijzonder leuk om negatieve recensies te maken. Maar als je ze niet maakt, verandert er niks. Soms moeten ze.
  • Een vrolijke primeur van mij: voor het eerst krijgt een professioneel Nederlands symfonieorkest een vrouwelijke chef-dirigent. Het Radio Filharmonisch Orkest strikte Karina Canellakis.
  • Een van mijn beste stukken, zeggen kenners: ik benaderde het Rotterdams Philharmonisch Orkest met de vraag of ik mee mocht zingen met hun uitvoering van de Achtste symfonie van Mahler. Een maand later ging ik embedded in het Groot Omroepkoor. (In de digitale versie ontbreekt helaas de fotografie; je had die krant moeten lezen, met mijn kop op de voorpagina.)
  • Rens Bijma, oud-scheikundeleraar, heeft zich na zijn pensioen gestort op één vraag: hoe klonk de muziek van Bach in diens eigen kerk? In Bijma's Toyota Prius reden we de Autobahn af, naar Leipzig, naar de Thomaskirche.
  • Op hoge leeftijd werd Reinbert de Leeuw plotseling Bach-dirigent. Een verslag van zijn Johannes-Passion.
  • Maria Milstein krijgt de ene vijfsterrenrecensie na de andere. Toch heeft de violiste het gevoel dat ze het nooit goed genoeg doet. Alsof ze steeds iets heiligs verprutst.
  • Een cursus over het strijkkwartet, bij de eerste Strijkkwartet Biënnale.
  • Wat maakt Janine Jansen zo goed?
  • Verslag vanuit de tbs-kliniek, waar klassieke concerten worden georganiseerd om de delinquenten te kalmeren.
  • Wim Kerkhof, mijn vader dus, wil alle landen van de wereld gezien hebben. Eén probleem: hij is bijna klaar. Stuk over onze hobby: landen verzamelen.
  • Marco Borggreve is de fotograaf van 's werelds bekendste musici. Hoe kreeg hij dat voor elkaar?
  • Een van mijn persoonlijke favorieten: 'Het einde van de Utrechtse orgeloorlog'.
  • Het festival Wonderfeel is zo ontzettend lief en sympathiek dat je je echt een klootzak voelt om er kritisch over te zijn, maar ik deed het toch.
  • Vlaardingen ontleent al zijn zelfrespect aan Bassie en Adriaan. Een essay over hun betekenis voor mijn geboorteplaats.
  • Hoe zit de Indiase klassieke muziek in elkaar? Een instapcursus voor westerlingen.
  • Toen Feyenoord in 2017 kampioen dreigde te worden en Ajax zich opmaakte voor de finale van de Europa League, vroeg de krant mij (Feyenoord-supporter) en Menno Pot (Ajax-fan) om om en om een Nagelbijtblog bij te houden.
  • En in dit stuk beschreef ik waarom het seizoen 2016-2017 ondanks de mooie wedstrijden, resultaten en het uiteindelijke kampioenschap van Feyenoord zo'n kloteseizoen was geweest. Je wist: het gaat een keer mis, en hoe langer dit duurt, hoe groter de teleurstelling zal zijn.
  • Klassieke muziek en televisie hebben een moeizame relatie. Een bespreking (2017) van twee programma's die klassieke muziek op toegankelijke manier willen presenteren – ook dat blijkt nog niet zo eenvoudig.
  • 2017 was een Telemann-herdenkingsjaar. De componist was 250 jaar dood. Maar wat viel er te vieren? De muziek van Georg Philipp Telemann is onbekend en onbemind. Met een speciaal in het leven geroepen jury stelde ik een Telemann Canon op om de mooiste stukken uit dit gigantische oeuvre te vissen.
  • De beste pianisten komen nog altijd uit Rusland. Met correspondent Tom Vennink ging ik op zoek naar het geheim van de Russische leerschool.
  • Malgosia Fiebig heeft op een gewone zaterdagochtend een even groot publiek als er in een vol Ahoy past, toch kenden weinig mensen haar: als stadsbeiaardier van Utrecht zit ze hoog in de Domtoren verstopt. Maar toen David Bowie overleed en ze zijn muziek speelde op het carillon, werd ze alsnog een Bekende Utrechter.
  • Waarom Bachs Hohe Messe zijn beste stuk is.


NRC (2013-2016)

  • Interview met Simone Lamsma.
  • Bach schreef zijn Inventies als relatief eenvoudige studiestukken voor zijn leerlingen. Dus besloot de Nederlandse Bachvereniging die stukken te laten spelen door piepjonge musici. Reportage.
  • De column die iedereen die zegt dat er te veel orkesten/conservatoria in Nederland zijn, moet lezen.
  • Interview met Terry Gilliam.
  • Voor het eerst gingen de ouders van Marieke Poelmann buiten Europa op vakantie. Maar op de terugvlucht ging het mis. Ze kwamen om bij de vliegramp in Tripoli in 2010. Poelmann schreef er een aangrijpend boek over, en ik maakte dit interview met haar.
  • De Rotterdamse Anja Delwel bleek haar hele leven voorgelogen. Haar hele familie wist dat haar vader niet haar biologische vader was, behalve zij. Nog steeds is ze op zoek.
  • Twee jaar maakte ik voor NRC Next de column Klassiek met Kerkhof, waarin ik uitlegde wat klassieke muziek inhield. Veel invalshoeken (en openingszinnen) kon ik later hergebruiken in mijn boek Alles begint bij Bach, waarin ik meer de diepte in kon gaan.
  • Als redacteur van NRC Next moest ik ook factchecks maken. Deze groeide uit tot een klassieker, mag ik wel zeggen. Over seks in de Fata Morgana in de Efteling.
  • Mijn favoriete stuk uit mijn NRC Next-periode is dit verhaal over de meidengroep Close II You, het Nederlandse antwoord op de Spice Girls. Over roofbouw, succes, royalty's en een leadzangeres die van de aardbodem verdween.
  • De aftrap van Klassiek met Kerkhof (2014): 'Stop klassieke muziek niet in een getto'.
  • Het zat er in 2014 dik in dat Nederland het WK voetbal zou winnen. Met een veredelde Feyenoord-selectie kon de huldiging maar op één plek plaatsvinden: in Rotterdam.
  • Interview met Arjen van Veelen.
  • René Froger, die in 2014 toch al aardig wat Arena's uitverkocht had, was nog nooit geïnterviewd door NRC voordat ik hem interviewde. Aan de rand van het zwembad van zijn villa in Blaricum verklaarde hij het succes van zijn groep De Toppers.
  • Waarom zijn we supporters van een voetbalclub?
  • Een van mijn betere reportages: op stap met (de toen nog niet zo bekende) Thierry Baudet, die een boek had geschreven over klassieke muziek.
  • Interview met Bas van Toor, beter bekend als clown Bassie. Doe jezelf een plezier en lees het hier.
  • Over een misstand in de Nederlandse stadions die maar niet aangepakt wordt. Hoe voelt het voor Joodse Feyenoorders als hun medesupporters antisemitische leuzen scanderen?
  • Interview met Jeroen van Merwijk.
  • Mijn eerste (opinie)stuk in NRC: 'Vrees het onverdraagzame oranjevolk'.


Trouw (2012)

  • Interview met Co Westerik.
  • Mijn eerste stuk in een landelijke krant: ik volgde de tweelingbroers Joshua en Matthew Steenvoorden, die sinds hun zevende bij Feyenoord spelen. In 2012 werden ze ineens uit elkaar gerukt: Matthew kreeg een contract, Joshua moest naar het tweede elftal. Het was een freelance opdracht, een paar maanden later zou ik er stage gaan lopen.